Köpvillkor


1. Order

Vid order hos DXTech träffas avtal om köp först när bekräftelse är skickad via email.
Att lägga order i vår Webshop innebär ett samtidigt accepterande av dessa försäljningsvillkor i sin helhet.
(Med reservation för förändringar utanför vår kontroll!)

I samband med orderläggning/registreringen fyller Du i följande information:
(Ange gärna en företagsadress så körs beställningen ut.)

* Namn
* Adress
* E-mailadress
* Telefonnummer

E-postadressen används för att skicka orderbekräftelser på lagda order.
Registreringen innebär inga förpliktelser för Dig, utöver vad som anges i dessa villkor.
Vårt adressregister är konfidentiellt & vi garanterar att uppgifterna inte vidarebefordras i kommersiellt syfte.

Du (eller en av Dig utsedd företrädare) åtar Dig att efter beställning bevaka om e-post med bekräftelse om leverans har kommit från oss.
Om så ej sker inom tre vardagar från beställning ska Du eller Din företrädare kontakta oss per E-post.

Vi har ingen fysisk butik.

2. Orderbekräftelse

Så snart en beställning är gjord, sänds en orderbekräftelse ut via e-post.
Av orderbekräftelsen framgår bl. a. Din leveransadress, beställningens ordernummer, vilka & hur många artiklar Du beställt, pris för respektive artikel & totalsumma.
Du ombedes spara bekräftelsen/utskriften för att ha vid eventuell kontakt med vår kundtjänst eller för kontroll av faktura.

Alla falska beställningar kommer att polisanmälas.
Vi kommer att göra vårt yttersta för att bistå polisen i utredningsarbetet.

Alla ordrar som kommer in före kl 17.00 skickas samma dag.

3. Priser

Alla priser visas i SEK inkl. moms. I priserna ingår moms med 25%.
Priser för produkter i vår webshop gäller vid kontant betalning & är de som framgår av produktkatalog/prislista, som finns att tillgå på vår webplats.
Pris som angivits vid beställningstillfället gäller. (Priserna gäller endast vid beställning på vår hemsida!)

Vi förbehåller oss rätten att ändra samtliga priser på vår webplats, utan föregående avisering.
Priserna kan även ändras av omständigheter som vi inte råder över, t.ex. valutaförändringar.
Prisuppgifter i vår webshop & i övrigt på webplatsen, gäller med reservation för såväl tekniska som typografiska felaktigheter, samt för slutförsäljning.

Fraktkostnad är 69 kr om beställningsbeloppet är mindre än 2000 kr

3.1 PriceRunner Köpgaranti

Som medlem på PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Denna Köpgaranti är kostnadsfri för dig som konsument och gäller på alla köp när du handlar hos oss. För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom 60 minuter registrera dig gratis på deras hemsida.Det går på ett kick! Bli medlem gratis på PriceRunner"> https://www.pricerunner.se/bp/102697/DXtremeTech" . För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är skadad, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir. Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för en lista på ej omfattade kategorier samt fullständiga finstilta villkor för Köpgarantin.

4. Leverans

Normalt sänds Dina varor samma eller nästföljande arbetsdag direkt från våra lager.Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar men kan ta några extra dagar om paketet går vilse eller försenas under frakt.
Ibland kan de varor Du beställt vara slutsålda och försenad, I sådana situationer informeras du via e-post och har möjlighet att avbryta ordern eller vänta tills den skickas.
Extra kostnader som uppkommer efter att vi har skickat paketet kommer att debiteras kunden. (Tex om det inte gick att leverara ett företagspaket till din address på kontorstid.)

4.2 Leveranssätt

Postnord: Levereras till ditt närmaste utlämningsställe & en avi skickas till dig. Foretagsspaket levereras till dörren.

5. Betalningsvillkor

Alla levererade produkter tillhör oss tills full betalning erlagts.
Om Du brister med betalning, äger vi rätt att återta varan.

Vi erbjuder idag följande betalningsvillkor:

* VISA & Mastercard.
* Klarna
*Paypal
*Förskottsinbetalning

Förskottsinbetalning via Bank-konto är endast möjligt vid manuella ordrar. Gör det enklare för oss och dig själv genom att betala med Kreditkort istället.

Förskottsbetalningar kan göras på följande sätt:
Betalning görs till vårt Bank-konto: 83683-9346123525
När betalningen är gjord skickar vi varorna till dig.
Ange ditt namn eller ordernr som referens.
Tänk även på att frakt tillkommer.

Maila oss ordern tillsammans med dina uppgifter.
Betala in det totala beloppet på Bank-konto: 83683-934 612 3525

6. Reklamation & Garantivillkor

Vi garanterar att varje försändelse kontrolleras innan den skickas till Dig.
Skulle varan ändå vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer så åtar vi oss givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet.
Det är dock viktigt att Du gör en korrekt felanmälan!
Vid felaktig leverans, d.v.s. leverans av:

* Fel vara
* Fel antal varor
* Skadade varor
* Bristfälliga varor

skall du omedelbart (eller senast inom 5 dagar) kontakta oss per E-post & ange felet.
Vi översänder då omgående ett adresskort, så att Du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan.
Du får inte returnera varan mot postförskott/efterkrav.
Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav kommer ej att lösas ut.

Vid transportskadade varor skall anmärkningar göras direkt till utlämningsstället efter det att Du märkt fel eller brist.
Vid synlig skada på gods skall anmärkning framställas (till chauffören) omedelbart vid godsets mottagande & annars inom 5 dagar efter mottagandet.
Anmälan görs till vår kundtjänst.

Vi lämnar reklamationsrätt mot fabrikationsfel på samtliga varor.
Reklamationsrätten gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder.

Reklamationsrätten gäller från inköpsdatum & omfattar reparation av fabrikations- & materialfel.
Spara ev. följesedlar m.m som bevis för reklamationsrätten. Dessa skall sparas av Dig under hela tidsperioden & uppvisas vid reklamation.

Vi ansvarar inte i för förlust av lagrad information eller programvara.
Du bör alltid ta kopia på alla data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annat tillbehör sker.

Visar det sig att det inte är något fel på varan eller det inte täcks av garantin så debiteras kunden 150kr.

Vid anspråk på garantiservice, tag en kopia på följesedel/faktura som styrker tidpunkt för inköpet och bifoga även denna.

För att undvika transportskador, skall originalemballage eller godkänt fraktemballage användas.

TRANSPORTSKADOR FÖRORSAKADE AV BRISTFÄLLIGT EMBALLAGE INGÅR INTE I GARANTIÅTAGANDE OM NI SKICKAR IN EN PRODUKT FÖR ÅTGÄRD OCH DENNA INTE UPPVISAR DE FEL NI UPPGIVIT - DÅ DEBITERAS NI EN TESTAVGIFT SAMT FÖR EV. RETURFRAKT.

Om någon vara du köpt av oss blir felaktiga inom garantitiden mailar du nedanstående uppgifter till oss snarast för att få ett giltigt returnr & adress till rätt serviceavdelning:

Namn:
Telefonnr:
Email:
Serienr:
Artikelnummer:
Antal:
Ordernr:
Returorsak:
Felbeskrivning:

OBS! Vid begagnade produkter gäller 3 månaders garanti!

7. Pixelpolicies för TFT-skärmar

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.

TFT-skärmar förekommer både som platta skärmar för stationära datorer och som skärmar på bärbara datorer. En bildskärm med upplösningen 1024x768 punkter innehåller 786 432 bildpunkter (pixlar) Varje bildpunkt hanteras av 3 transistorer, en för röd, en för grön och en för blå färg. Antalet transistorer i en sådan skärm uppgår alltså till ungefär 2 350 000 st. Under tillverkningsprocessen inträffar det ibland att det uppstår fel på transistorerna, antingen en eller flera i någon bildpunkt på skärmen, detta upplevs då som ett pixelfel.
Skärmen kan ha punkter som är svarta (ingen av transistorerna fungerar), lyser vitt (alla står på hela tiden) eller lyser i någon av de 3 grundfärgerna.

I tillverkningsprocessen finns det vissa toleransnivåer för vad man får acceptera som kund när det gäller antalet trasiga pixlar. Olika tillverkare har olika policies för vad som anses acceptabelt. Tillverkarnas toleransnivåer är mycket snäva, felprocenten på TFT-skärmar är mycket låg jämfört med vilka andra datorkomponenter som helst.

Om en skärm skall bedömas som felaktig måste antalet döda eller felaktiga pixlar överstiga ett visst antal och det är detta som definieras i tillverkarnas pixelpolicy. En skärm som håller sig inom marginalerna som definieras i pixelpolicyn anses inte vara felaktig och kommer inte att bytas ut. Värt att nämna är att väldigt få skärmar har pixelfel då tillverkningsprocessen är mycket effektiv.: Pixelpolicy


8. Distans & Hemförsäljningslagen

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist).
Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information om ångerrätten enligt 7 § kommer konsumenten till handa.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.
Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren.Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

Konsumenten står alltid för returfrakten och risken för att varan kommer tillbaka till näringsidkaren.


8.1 Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Undantag från ångerrätten
avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt
än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har
samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det
inte finns någon ångerrätt.

Om det du köper kostar mindre än 400 kronor (i Sverige) eller 50 euro (i ett annat EU-land) gäller dock inte ångerrätten vid köp utanför säljarens affärslokaler. Företag äger ingen ångerrätt.


8.2 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kontakt@dxshop.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.


Du kan enkelt bara skicka tillbaka varorna via ditt närmsta ombud om du ej packat upp det.
Alla returnerade Produkter skall vara rena, hela, fria från egna pris märkningar samt vara i originalförpackning och i säljbart skick. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick! Ångerrätt för hygienartiklar gäller endast vid ej använd vara. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transport. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och bruksanvisning skickas med.

Om produkten användes: Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion men på samma sätt som om du hade provat den i en fysisk butik. - Dock gäller detta inte telefoner,tabletter, smart watches, tv eller skärmar där plastiken eller förpackning har varit bruten.


Om varan har prövats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som begagnad. Detta betyder att du endast får tillbaka en del eller inget alls av köpesumman om du ångrar ditt köp, oberoende av varans handelsmässiga värde.
Detta värde fastställs genom en utvärdering utförd av Dxtech. Konsumenten ska i så fall betala för värdeminskningen som skett för den del han/hon har använt varan utöver vad som ångerrätten tillåter. Vi är berättigad att kräva upp till 30-40% (beroende på produktens skick) av det slutgiltiga orderbeloppet 2005:59§15. Vid en värdeminskning dras detta belopp från återbetalningsbeloppet.
Värdeminskning gäller om varan returneras i ett begagnat och försämrat tillstånd så att den inte kan säljas vidare som ny. Dxtech kommer baserat på detta att räkna ut värdeminskningen och återkomma till dig innan beloppet återbetalas.


Produkter som returneras i skadat skick på grund av undermålig emballering kommer inte att krediteras Kunden. Skulle Kunden returnera varor utan Leverantörens godkännande/returbekräftelse kommer kreditering ej utfärdas

Returfrakt på 120 kr kommer debiteras avsändaren.


9. Outlösta paket

Din försändelse ligger normalt kvar hos posten i minst 14 dagar. Om du inte löser ut ditt paket inom dessa dagar eller vägrar att hämta ut det kommer det att återsändas till oss. Vi kommer då debitera dig expeditionsavgift och fraktkostnad för retur, för närvarande 299 kr. Detta gäller även för beställningar där du har skrivit fel adress.


10. Kundtjänst

Enklaste kontakten med vår kundtjänst får du via E-post eller chat.
Vi kan även ringa upp dig om du skickar ett telefonnr till oss.

Det går även att nå oss på följande adress: kontakt@dxshop.se

Vi är öppna måndag-fredag från 09:00-16:00. Vi försöker svara inom några timmar. Maximal eposthanteringstid hos oss är 2 arbetsdagar.


11. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


12. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.


13. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


14. Personuppgifter

Genom att handla hos Dxtech accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Dxtech är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

14.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

14.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

14.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

14.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

14.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Paypal.

14.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: postnord.

14.4.5 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

14.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

14.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

14.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

14.8 Ansvarig för dataskydd
Dxtech är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

14.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

15. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

16. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.